Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Action 'Download' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Данная работа посвящена исследованию иноязычной профессионально-ориентированной лексической компетенции и разработке методики ее формирования в вузах. Задачи, которые решались в ходе исследования: 1. Изучение роли и места лексической компетенции при обучении ИЯ студентов вузов. Раскрытие лингводидактического и психологического аспектов формирования иноязычной профессионально-ориентированной лексической компетенции 2. Анализ подходов к формированию иноязычной профессионально-ориентированной лексической компетенции. Анализ лексического направления коммуникативного подхода. 3. Отбор содержания для проведения экспериментальной работы. Разработка модели упражнений для формирования иноязычной профессионально-ориентированной лексической компетенции и ее апробация в ходе педагогического эксперимента. Была разработана и апробирована модель упражнений по формированию профессионально-ориентированной лексической компетенции с применением положений лексического метода и инструментов корпусной лингвистики. Экспериментальное обучение проводилось со студентами 3 курса бакалавриата направления подготовки «Реклама и связи с общественностью». В результате статистического анализа результатов педагогического эксперимента был сделан вывод об эффективности предложенной автором модели упражнений; были поставлены новые исследовательские вопросы по применению лексического метода в процессе обучения иностранному языку.
The subject of the graduate qualification work is “Formation of professionally-oriented lexical competence of technical universities’ students”. The given work is devoted to studying of professionally-oriented lexical competence in a foreign language and development of a methodology for its formation in universities. The research set the following goals: 1. Study of the role and place of lexical competence in teaching foreign language to university students. Description of linguistic and psychological aspects of the formation of professionally-oriented lexical competence. 2. Analysis of approaches to the formation of professionally oriented lexical competence. Analysis of The Lexical Approach. 3. Definition of the criteria for the selection of the content for experimental study. Development of a methodology for the formation of professionally-oriented lexical competence and its approbation in the course of a pedagogical experiment. The study resulted in a set of exercises for the formation of professionally-oriented lexical competence created using the provisions of The Lexical Approach and the tools of corpus linguistics. Experimental training was conducted with 3rd year undergraduate students of "Advertising and Public Relations". The results of the pedagogical experiment were statistically analyzed. A conclusion was made about the effectiveness of the exercise model proposed by the author; new research questions on the use of The Lexical Approach were made.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All | |||||
Internet | Authorized users SPbPU | |||||
Internet | Anonymous |
Table of Contents
- РЕФЕРАТ
- ГЛАВА 1. ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ЛЕКСИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ ВУЗА
- 1.1. Роль и место лексической компетенции при обучении ИЯ
- 1.4. Подходы к формированию профессионально-ориентированной лексической компетенции. Лексическое направление коммуникативного подхода
- Выводы по главе 1
- 2.2. Модель упражнений
- 2.3. Содержание педагогического эксперимента
- Выводы по главе 2
Usage statistics
Access count: 39
Last 30 days: 0 Detailed usage statistics |