Details

Title: Транспортный двигатель мощностью 350 кВт: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 13.03.03 «Энергетическое машиностроение» ; образовательная программа 13.03.03_04 «Двигатели внутреннего сгорания»
Creators: Дергачев Роман Денисович
Scientific adviser: Зайцев Алексей Борисович
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт энергетики
Imprint: Санкт-Петербург, 2022
Collection: Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects: дизельный двигатель; рабочий процесс; динамика КШМ; прочностной расчет; системы ДВС; diesel engine; working process; dynamics of crank mechanism; strength analysis; engine systems
Document type: Bachelor graduation qualification work
File type: PDF
Language: Russian
Level of education: Bachelor
Speciality code (FGOS): 13.03.03
Speciality group (FGOS): 130000 - Электро- и теплоэнергетика
DOI: 10.18720/SPBPU/3/2022/vr/vr22-2383
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение)
Additionally: New arrival
Record key: ru\spstu\vkr\19375

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Тема выпускной квалификационной работы: «Транспортный двигатель мощностью 350 кВт». Данная работа посвящена разработке дизельного двигателя внутреннего сгорания мощностью 350 кВт. В ходе выполнения работы рассчитаны: рабочий процесс двигателя, силы и моменты, возникающие в двигателе, произведен анализ уравновешенности и выполнены расчеты прочности коленчатого вала, шатуна и поршневого пальца. На основании расчетов разработаны продольный и поперечный разрезы двигателя. Задачи, которые решались в ходе исследования: 1. Обзор тенденций развития транспортных двигателей внутреннего сгорания и выбор прототипа для проектируемого двигателя. 2. Расчёт рабочего процесса двигателя и построение индикаторной диаграммы. 3. Расчёт нагрузок на коренные и шатунные шейки, и их соответствующие подшипники, построение диаграмм Толле, Брикса, развёрнутых и векторных диаграмм давлений на коренные и шатунные шейки коленчатого вала, коренные и шатунные подшипники. 4. Анализ уравновешенности двигателя. 5. Расчёт на прочность коленчатого вала, шатуна и поршневого пальца. 6. Разработка схем и расчёт систем двигателя. 7. Расчёт турбокомпрессор В результате был создан двигатель мощностью 350 кВт, разработаны чертежи и схемы систем.

The subject of the graduate qualification work is “Transport engine with a power of 350 kW”. This work is dedicated to the development of diesel engine internal combustion engine capacity of 350 kW. In this work the working process of the engine, the forces and moments arising in the elements of the engine, the balance analysis, and the strength analysis of crankshaft, connecting rod and piston pin were calculated. Based on calculations, the longitudinal and cross plans of the engine were designed. There are tasks, that were solved during the study: 1. Overview of trends in the development of internal combustion transport engines and the choice of a prototype for the designed engine. 2. Calculation of the working process of the engine and the construction of an indicator diagram. 3. Calculation of loads on the main and connecting rod necks, and their corresponding bearings, construction of Tolle, Brix diagrams, expanded and vector pressure diagrams on the main and connecting rod necks of the crankshaft, main and connecting rod bearings. 4. Engine balance analysis. 5. Calculation of the strength of the crankshaft, connecting rod and piston pin. 6. Development of schemes and calculation of engine systems. 7. Calculation of the turbocharger. As a result, a 350 kW engine was created, drawings and diagrams of systems were developed.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read
External organizations N2 All Read
External organizations N1 All
Internet Authorized users SPbPU Read
Internet Authorized users (not from SPbPU, N2) Read
Internet Authorized users (not from SPbPU, N1)
-> Internet Anonymous

Usage statistics

stat Access count: 0
Last 30 days: 0
Detailed usage statistics