Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Action 'Download' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Тема исследования: Формирование межкультурной компетенции иностранных студентов на основе ситуативно-коммуникативных заданий (на материале русского языка). Актуальность данной темы связана с тем, что в настоящее время происходит активный международный диалог и культурный обмен между студентами из разных стран, что ставит на первый план необходимость формирования межкультурной компетенции. Объект исследования – процесс обучения иностранных студентов русскому языку как иностранному в системе высшего профессионального образования. Предмет исследования – формирование межкультурной компетенции иностранных студентов с помощью ситуативно-коммуникативных заданий на материале русского языка. Цель исследования заключается в формировании межкультурной компетенции иностранных студентов при обучении русскому с помощью ситуативно-коммуникативных заданий. Основные результаты: Проанализированы психолого-педагогические аспекты формирования коммуникативной компетенции студентов при обучении русскому языку как иностранному. Выявлены основные особенности формирования межкультурной компетенции у иностранных студентов. Изучены методические принципы формирования межкультурной компетенции. Проведен методический анализ ситуативно-коммуникативных заданий при обучении русскому языку как иностранному. Разработан комплекс заданий, направленных на развитие межкультурной компетенции. Проведен обучающий эксперимент и описаны его результаты. Результаты данного исследования могут быть внедрены в процесс обучения иностранных студентов русскому языку на разном этапе подготовки, в системе дополнительного образования, в процессе разработки учебников и учебно- методических материалов.
Master thesis is devoted to the formation of intercultural competence of foreign students on the basis of situational-communicative tasks (based on Russian language).The research urgency is due to the fact that currently there is an active international dialogue and cultural exchange between students from different countries, which puts in the foreground the need to form intercultural competence.The research object is the process of teaching foreign students Russian as a foreign language in the system of higher professional education.The research subject is formation of intercultural competence of foreign students with the help of situational-communicative tasks based on the material of the Russian language.The aim of the research is to form the intercultural competence of foreign students in teaching Russian with the help of situational-communicative tasks.The research results are:An analysis of psychological and pedagogical aspects of formation communicative competence of students in teaching Russian language as a foreign language.The main principals of the formation of intercultural competence among foreign students are shown.The methodological principles of the formation of intercultural competence are studied.An analysis of the situational-communicative methods of teaching Russian as a foreign language is held.Training exercises aimed at enhancing intercultural competence are developed.A training experiment is carried out and the results are described.The research results can be introduced into the process of teaching foreign students the Russian language at different stages of preparation, in the system of additional education, in the process of developing textbooks and teaching materials.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All | |||||
Internet | Authorized users SPbPU | |||||
Internet | Anonymous |
Usage statistics
Access count: 7
Last 30 days: 0 Detailed usage statistics |