Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Action 'Download' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Тема выпускной квалификационной работы: «Лингвокультурные особенности функционирования общенаучной лексики в гуманитарных научных текстах (на материале русского, китайского и английского языков)».Данная работа посвящена изучению функционирования общенаучной лексики в научных статьях по филологии на русском, английском и китайском языках.В ходе исследования были решены следующие задачи: раскрыть содержание понятий «научный текст», «научный дискурс», «общенаучная лексика»; систематизировать существующие научные представления о функционировании лексики в гуманитарном научном тексте; выявить ключевые единицы общенаучной лексики, составляющей основу введения к научной статье в гуманитарных научных текстах на русском языке; описать функционирование ключевых единиц общенаучной лексики в тексте введения к научной статье на английском и китайском языках; выявить общие черты и лингвокультурные особенности в употреблении ключевых единиц общенаучной лексики в научных текстах сопоставляемых языковых систем.В результате исследования были определены наиболее частотные общенаучные лексемы, в русском научном дискурсе, установлены частотные сочетания этих языковых средств. Выявлены общие черты и лингвокультурные особенности в употреблении ключевых единиц общенаучной лексики в научных текстах сопоставляемых языковых систем.
The topic of the master thesis is “Linguistic and cultural features of the use of academic vocabulary in scientific prose in humanities in Russian, Chinese and English”.The current work aims at describing tendencies and revealing similarities and differences in the use of academic vocabulary in humanities research papers in Russian, Chinese and English. The methods used for the linguistic analysis are the descriptive method and contrastive analysis.The research findings are as follows: an overview of such notions as ‘scientific prose’, academic vocabulary’, ‘discourse’ is presented; a list of frequent academic vocabulary including 10 nouns serving as a base for the section Introduction and 10 verbs connecting the main ideas in Russian, Chinese and English is provided’; the use of academic vocabulary is described; universal linguistic features and cultural differences in the use of academic lexical means in humanities are revealed.The results obtained in this work can be used in teaching and translation activities. Lists of academic vocabulary of the introduction in humanities research papers texts will help students to better write papers in these three languages.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All | |||||
Internet | Authorized users SPbPU | |||||
Internet | Anonymous |
Table of Contents
- 3) Выявить ключевые единицы общенаучной лексики
- 4) Найти эквиваленты ключевых общенаучных лексе
- 5) Описать функционирование ключевых единиц общен
- 6) Выявление общих черт и лингвокультурных особе
- В ходе исследования использовались следующие мето
Usage statistics
Access count: 2
Last 30 days: 0 Detailed usage statistics |