Details

Title Турбореактивный авиационный двухконтурный двигатель тягой 77 кН: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 13.03.03 «Энергетическое машиностроение» ; образовательная программа 13.03.03_12 «Турбины и авиационные двигатели»
Creators Ахметова Ралина Алисовна
Scientific adviser Семакина Елена Юрьевна
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт энергетики
Imprint Санкт-Петербург, 2024
Collection Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects газотурбинный двигатель; осевой компрессор; камера сгорания; турбина; рабочая лопатка; система распыливания топлива; снижение вредных выбросов; оптимизация рабочих процессов; gas-turbine engine; axial compressor; combustion chamber; turbine; impeller; fuel spray system; reduction of harmful emissions; optimization of working processes
Document type Bachelor graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Bachelor
Speciality code (FGOS) 13.03.03
Speciality group (FGOS) 130000 - Электро- и теплоэнергетика
DOI 10.18720/SPBPU/3/2024/vr/vr24-2375
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\32715
Record create date 8/28/2024

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

Целью данной работы является проектирование авиационного двигателя тягой 77 кН на основе прототипа SaM 146. Задачи, которые были решены в ходе работы: 1. Расчет тепловой схемы, на основании результатов которого выбирается степень повышения давления в компрессоре и температура на входе в турбину; 2. Газодинамический расчет осевого компрессора; 3. Расчет камеры сгорания с получением ее геометрических размеров и экологических характеристик; 4. Газодинамический расчет турбин высокого и низкого давления; 5. Расчет закрутки потока для последней ступени турбины низкого давления; 6. Построение трехмерной модели рабочей лопатки и диска последней ступени турбины низкого давления; 7. Расчет на прочность рабочего колеса последней ступени турбины низкого давления; 8. Расчет вибронадежности вала ротора и рабочей лопатки последней ступени турбины низкого давления; 9. Исследование процессов горения и системы топливоподачи с целью снижения эмиссии вредных веществ.

The purpose of this work is to design an aviation engine with a thrust of 77 kN based on the prototype of the SaM 146. Tasks that were solved during the work: 1. Calculation of the thermal circuit, based on the results of which the degree of pressure increase in the compressor and the temperature at the turbine inlet are selected; 2. Gas dynamic calculation of the axial compressor; 3. Calculation of the combustion chamber to obtain its geometric dimensions and environmental characteristics; 4. Gas-dynamic calculation of a high and low-pressure turbine; 5. Calculation of the flow twist for the last stage of the power turbine; 6. Construction of a three-dimensional model of the working blade and disk of the last stage of the low-pressure turbine; 7. Calculation of the strength of the impeller of the last stage of the low-pressure turbine; 8. Calculation of vibration reliability of the rotor shaft and working blade of the last stage of the low-pressure turbine; 9. Study of combustion processes and fuel supply systems aimed at reducing harmful emissions.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print
Internet Authorized users SPbPU
Read Print
Internet Anonymous

Access count: 1 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics