Details
Title | Обучение иностранных студентов гуманитарных направлений подготовки эмотивной лексике с использованием цифровых технологий (уровень В2): выпускная квалификационная работа магистра: направление 45.04.02 «Лингвистика» ; образовательная программа 45.04.02_05 «Методика преподавания русского языка как иностранного и межкультурная коммуникация» |
---|---|
Creators | Ду Юньфань |
Scientific adviser | Семёнова Наталья Владимировна |
Organization | Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт |
Imprint | Санкт-Петербург, 2024 |
Collection | Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция |
Subjects | обучение русскому языку как иностранному; лексика; иностранные студенты; эмоции; уровень владения языком ТРКИ II / B2; teaching Russian as a foreign language; vocabulary; foreign students; emotions; level of proficiency in the language of TRFL II / B2 |
Document type | Master graduation qualification work |
File type | |
Language | Russian |
Level of education | Master |
Speciality code (FGOS) | 45.04.02 |
Speciality group (FGOS) | 450000 - Языкознание и литературоведение |
DOI | 10.18720/SPBPU/3/2024/vr/vr24-4433 |
Rights | Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | ru\spstu\vkr\31994 |
Record create date | 8/26/2024 |
Allowed Actions
–
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Action 'Download' will be available if you login or access site from another network
Group | Anonymous |
---|---|
Network | Internet |
Объект исследования – процесс обучения РКИ иностранных студентов гуманитарных направлений подготовки на продвинутом этапе (уровень В2), предмет – комплекс упражнений для обучения данных иностранных студентов. Основными единицами обучения стали эмотивные лексемы, а также высказывания, в которых они используются. Под эмoтивной лексикой понимается вся совокупность лексических средств, с помoщью которых выражаются эмоции. Установлено, что наиболее значимыми в обучении иностранных студентов эмотивной лексике являются пять ключевых эмоций: любовь, грусть, бесстрашие, вера и дружба. Данные эмоции описываются в русском языке различными частями речи, которые объединены в 39 семантических полей и 291 лексикосемантическую группу эмотивной лексики. Общая цель обучения эмотивной лексике формулируется как развитие языковой способности выражать эмоции. Практическим результатом исследования стало создание специального комплекса упражнений с применением цифровых технологий, таких как интерактивные платформы Gloww, Ahaslides, Interacty, Perplexity, Diffit, Quillbot, чат-боты ChatGPT, Sizzle, YandexGPT, генераторы картинок, видео и музыки Image App, Playground, Vispunk Motion, Splash Music, Songr, Riffusion, Ypusing, платформы для создания интерактивных презентаций Gamma, Ahaslides, Visme, квизов The word finder, QuizGPT, цифровые платформы на основе АI/ИИ для рерайта, синонимайзеры Maxtext, Paraphraser, Sinoni Men, Chat Info, Retext. Экспериментальная апробация разработанного комплекса упражнений прошла в марте 2024 года в группе иностранных студентов первого курса бакалавриата Гуманитарного института СПбПУ.
The object of the study is the process of teaching RCTs to foreign students of humanities at an advanced stage (level B2), the subject is a set of exercises for teaching these foreign students. Emotive lexemes, as well as the statements in which they are used, have become the main units of learning. Emotive vocabulary refers to the whole set of lexical means by which emotions are expressed. It has been established that five key emotions are the most significant in teaching emotive vocabulary to foreign students: love, sadness, fearlessness, faith and friendship. These emotions are described in Russian by various parts of speech, which are combined into 39 semantic fields and 291 lexico-semantic groups of emotive vocabulary. The general purpose of teaching emotive vocabulary is formulated as the development of the linguistic ability to express emotions. The practical result of the research was the creation of a special set of exercises using digital technologies, such as interactive platforms Gloww, Ahaslides, Interacty, Perplexity, Diffit, Quillbot, chatbots ChatGPT, Sizzle, YandexGPT, generators of images, video and music Image App, Playground, Vispunk Motion, Splash Music, Songr, Rif-fusion, Ypusing, platforms for creating interactive presentations Gamma, Ahaslides, Visme, quizzes The word finder, QuizGPT, digital platforms based on AI/AI for rewriting, synonymizers Maxtext, Paraphraser, Sinoni Men, Chat Info, Retext. The experimental approbation of the developed set of exercises took place in March 2024 in a group of international students of the first year of the Bachelors degree at the SPbPU Humanitarian Institute.
Network | User group | Action |
---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All |
|
Internet | Authorized users SPbPU |
|
Internet | Anonymous |
|
Access count: 2
Last 30 days: 2