Details

Title: Топологическая оптимизация рычага передней подвески автомобиля: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 01.03.03 «Механика и математическое моделирование» ; образовательная программа 01.03.03_03 «Математическое моделирование процессов нефтегазодобычи»
Creators: Смирнов Михаил Сергеевич
Scientific adviser: Устинова Алеся Андреевна
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Физико-механический институт
Imprint: Санкт-Петербург, 2024
Collection: Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects: рычаг подвески; напряжения; деформации; запас прочности; топологическая оптимизация; suspension arm; stresses; deformations; safety factor; topological optimization
Document type: Bachelor graduation qualification work
File type: PDF
Language: Russian
Level of education: Bachelor
Speciality code (FGOS): 01.03.03
Speciality group (FGOS): 010000 - Математика и механика
DOI: 10.18720/SPBPU/3/2024/vr/vr24-5326
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally: New arrival
Record key: ru\spstu\vkr\30018

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Тема выпускной квалификационной работы: “Топологическая оптимизация рычага передней подвески автомобиля”. Целью данной работы было создание новой модели рычага подвески с уменьшенной массой, но с сохранением прочности конструкции. В ходе работы решались следующие задачи: 1. Моделирование рычага передней подвески автомобиля. 2. Статический расчёт исходной модели. 3. Создание оптимизированной модели, выдерживающей заданные нагрузки, с меньшей массой. Статические расчёты и оптимизация проводились в Ansys. Были проанализированы: полные перемещения, эквивалентные напряжения по Мизесу, запас прочности и время жизни детали (количество циклов нагружения до начала раз-рушения детали). В результате была разработана модель рычага с меньшей массой и увеличенной жёсткостью.

The topic of the final qualification work is "Topological optimization of a front suspension arm for a car". The aim of this work was to create a new model of suspen-sion arm with reduced weight but maintaining the structural strength. During the work, the following tasks were solved: 1. Modeling of the front suspension arm of the car. 2. Static calculation of the original model. 3. Creation of an optimized model that withstands the specified loads with less weight. Static calculations and optimization were carried out in Ansys. The following were analyzed: total displacements, equivalent stresses according to Mises, safety fac-tor and part life (the number of loading cycles before the part begins to break). As a result, a lever model with less mass and increased rigidity was developed.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU Read Print Download
-> Internet Anonymous

Usage statistics

stat Access count: 0
Last 30 days: 0
Detailed usage statistics