Details

Title Приемы формирования социокультурной компетенции иностранных студентов на занятиях русского языка (на примере работы с текстом русской сказки): выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 45.03.02 «Лингвистика» ; образовательная программа 45.03.02_03 «Теория и методика преподавания русского языка как иностранного»
Creators Мартынова Вероника Петровна
Scientific adviser Калашникова Ольга Владимировна
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint Санкт-Петербург, 2025
Collection Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция
Subjects социокультурная компетенция ; русский язык как иностранный ; приёмы форми-рования ; сказка ; socio-cultural competence ; Russian as a foreign language ; methods of formation ; fairy tale
Document type Bachelor graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Bachelor
Speciality code (FGOS) 45.03.02
Speciality group (FGOS) 450000 - Языкознание и литературоведение
DOI 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-3495
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\38784
Record create date 9/24/2025

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

В данной работе рассматриваются приемы формирования социокультур-ной компетенции иностранных студентов на занятиях русского языка (на приме-ре работы с текстом русской сказки) с целью разработать методические рекомен-дации по формированию социокультурной компетенции иностранных студентов на материале текстов русских сказок. В качестве объекта исследования является формирование социокультурной компетенции на занятиях русского языка как иностранного, а предметом исследования является приёмы формирования соци-окультурной компетенции иностранных студентов при работе с текстами русских сказок. В практической части была рассмотрена методика работы с текстом на за-нятиях русского языка как иностранного, то есть выявлены методы, подходы, ко-торые способствуют формированию социокультурной компетенции на основе текста сказки, определены критерии отбора материала и описаны приёмы работы с текстом русских сказок как материалом формирования социокультурной ком-петенции иностранных студентов. В результате были разработаны методические рекомендации по развитию социокультурной компетенции на основе текста сказки.

This paper examines the methods of developing foreign students socio-cultural competence in Russian language classes (using the text of a Russian fairy tale as an example) in order to develop methodological recommendations for developing for-eign students socio-cultural competence using Russian fairy tale texts. The object of the study is developing socio-cultural competence in Russian as a foreign language classes, and the subject of the study is developing methods of developing foreign stu-dents socio-cultural competence when working with Russian fairy tale texts. The practical part examines the methods of working with texts in Russian as a foreign language classes, i.e., identifies methods and approaches that contribute to developing socio-cultural competence based on the text of a fairy tale, defines criteria for selecting material, and describes methods of working with the text of Russian fairy tales as a material for developing foreign students socio-cultural competence. As a result, methodological recommendations for developing socio-cultural competence based on the text of a fairy tale were developed.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU
Read Print Download
Internet Anonymous

Access count: 0 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics