Details

Title Обучение грамматике при помощи видеоматериалов в формате микрообучения на занятиях по русскому языку как иностранному (уровень В1): выпускная квалификационная работа магистра: направление 45.04.02 «Лингвистика» ; образовательная программа 45.04.02_05 «Методика преподавания русского языка как иностранного и межкультурная коммуникация»
Creators Попов Егор Дмитриевич
Scientific adviser Крундышев Михаил Аркадьевич
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint Санкт-Петербург, 2025
Collection Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция
Subjects русский язык как иностранный ; грамматика ; видеоматериалы ; микрообучение ; уровень b1 ; методика преподавания рки ; russian as a foreign language ; grammar ; video materials ; micro-learning ; level b1 ; methodology of teaching russian as a foreign language
Document type Master graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Master
Speciality code (FGOS) 45.04.02
Speciality group (FGOS) 450000 - Языкознание и литературоведение
DOI 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-3913
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\37592
Record create date 9/19/2025

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

Выпускная квалификационная работа посвящена исследованию эффективности использования видеоматериалов в формате микрообучения для формирования грамматических навыков у иностранных студентов на уровне B1. Работа выполнена на базе Санкт-Петербургского политехнического университета Петра Великого. Целью исследования является теоретическое обоснование, разработка и экспериментальная проверка системы упражнений для обучения грамматике русского языка как иностранного с использованием видеоматериалов в формате микрообучения на уровне B1. Для достижения цели были поставлены следующие задачи: • Определить роль и место грамматики в системе обучения русскому языку как иностранному. • Выявить психолого-педагогические особенности обучения грамматике на уровне B1. • Раскрыть дидактический потенциал видеоматериалов в формировании грамматических навыков. • Охарактеризовать концепцию микрообучения и возможности её реализации • Разработать критерии отбора видеоматериалов для обучения грамматике. • Создать систему упражнений для обучения грамматике с использованием видеоматериалов. • Экспериментально проверить эффективность разработанной методики. В работе использованы теоретические (анализ литературы, моделирование процесса обучения), эмпирические (педагогическое наблюдение, опрос, тестирование, педагогический эксперимент) и статистические методы (количественный и качественный анализ результатов экспериментального обучения). В первой главе рассмотрены теоретические основы обучения грамматике русского языка как иностранного с использованием видеоматериалов в формате микрообучения. Описана роль грамматики в системе обучения, выделены психолого-педагогические особенности освоения грамматических явлений на уровне B1, раскрыт дидактический потенциал видеоматериалов и особенности микрообучения как образовательной технологии. Во второй главе представлена разработанная система упражнений для обучения грамматике с использованием видеоматериалов, приведены методические рекомендации по их применению, описан ход и результаты педагогического эксперимента по проверке эффективности предложенной методики. Эксперимент показал, что использование видеоматериалов в формате микрообучения способствует более эффективному формированию грамматических навыков у иностранных студентов на уровне B1, повышает мотивацию и учебную активность учащихся. В результате исследования подтверждена гипотеза о том, что интеграция видеоматериалов, отобранных по специальным критериям, и применение формата микрообучения существенно повышают эффективность обучения грамматике русского языка как иностранного на уровне B1. Разработанная система упражнений может быть рекомендована для использования в образовательной практике.

The final qualification work is devoted to the study of the effectiveness of using video materials in the microlearning format for the formation of grammar skills in foreign students at level B1. The work was carried out on the basis of Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University. The aim of the study is the theoretical substantiation, development and experimental testing of a system of exercises for teaching grammar of Russian as a foreign language using video materials in the micro-learning format at level B1. To achieve the goal, the following tasks were set: • Determine the role and place of grammar in the system of teaching Russian as a foreign language. • Identify the psychological and pedagogical features of teaching grammar at level B1. • Reveal the didactic potential of video materials in the formation of grammar skills. • Characterize the concept of microlearning and the possibilities of its implementation. • Develop criteria for selecting video materials for teaching grammar. • Create a system of exercises for teaching grammar using video materials. • Experimentally test the effectiveness of the developed methodology. The work uses theoretical (literature analysis, modeling of the learning process), empirical (pedagogical observation, survey, testing, pedagogical experiment) and statistical methods (quantitative and qualitative analysis of the results of experimental learning). Scientific novelty and significance: • The criteria for selecting video materials for teaching grammar at level B1 are identified and described. • The didactic possibilities of the micro-learning format for developing grammar skills are determined. • A system of exercises has been developed that integrates video materials into the process of teaching Russian as a foreign language grammar. • The concept of "microlearning" has been clarified in relation to the methodology of teaching Russian as a foreign language. • The theoretical provisions on the use of video materials in teaching foreign language grammar have been systematized. The practical significance of the work lies in the possibility of using the research results in the practice of teaching Russian as a foreign language at the B1 level, in the creation of teaching materials, and in the development of special courses and advanced training programs for teachers. The work consists of an introduction, two chapters, a conclusion, a list of references, and appendices. The first chapter examines the theoretical foundations of teaching Russian as a foreign language grammar using video materials in the microlearning format. The role of grammar in the learning system is described, the psychological and pedagogical features of mastering grammatical phenomena at the B1 level are highlighted, the didactic potential of video materials and the features of micro-learning as an educational technology are revealed. The second chapter presents the developed system of exercises for teaching grammar using video materials, provides methodological recommendations for their use, and describes the progress and results of a pedagogical experiment to test the effectiveness of the proposed methodology. The experiment showed that the use of video materials in the microlearning format contributes to a more effective formation of grammar skills in foreign students at the B1 level, increases the motivation and learning activity of students. The study confirmed the hypothesis that the integration of video materials selected according to special criteria and the use of the micro-learning format significantly increase the effectiveness of teaching the grammar of Russian as a foreign language at the B1 level. The developed system of exercises can be recommended for use in educational practice.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU
Read Print Download
Internet Anonymous

Access count: 1 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics