Details

Title Совершенствование методики оценки вероятности воспламенения облака топливно-воздушной смеси в условиях городской застройки: выпускная квалификационная работа магистра: направление 20.04.01 «Техносферная безопасность» ; образовательная программа 20.04.01_09 «Промышленная безопасность»
Creators Денисов Илья Евгеньевич
Scientific adviser Бызов Антон Прокопьевич
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Инженерно-строительный институт
Imprint Санкт-Петербург, 2025
Collection Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция
Subjects воспламенение ; источники зажигания ; дрейфующее облако топливно-воздушной смеси ; методика ; математическое моделирование ; аварии ; опасные производственные объекты ; ignition ; ignition sources ; drifting cloud of fuel-air mixture ; methodology ; mathematical modeling ; accidents ; hazardous production facilities
Document type Master graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Master
Speciality code (FGOS) 20.04.01
Speciality group (FGOS) 200000 - Техносферная безопасность и природообустройство
DOI 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-5038
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\39168
Record create date 9/24/2025

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

Объектом исследования является методика оценки вероятности воспламенения дрейфующего облака топливно-воздушной смеси с учетом размещения источников воспламенения периодического действия. Предметом исследования является оценка влияния реализации различных направлений движения ветра и особенностей размещения источников воспламенения по территории. Цель выпускной квалификационной работы –совершенствование методики оценки вероятности воспламенения дрейфующего облака топливно-воздушной смеси в области учета вероятности реализации различных направлений движения ветра. Задачи, которые решались в ходе исследования: 1. Анализ крупных аварий, связанных с образованием и последующим воспламенением облаков топливно-воздушных смесей. 2. Анализ существующих методик оценки вероятности воспламенения дрейфующих облаков топливно-воздушной смеси с учетом размещения источников воспламенения периодического действия. 3. Анализ существующих подходов к совершенствованию методик оценки вероятности воспламенения дрейфующих облаков топливно-воздушной смеси с учетом размещения источников воспламенения периодического действия. 4. Совершенствование методики оценки вероятности воспламенения дрейфующих облаков топливно-воздушной смеси с учетом размещения источников воспламенения периодического действия в области учета направления движения ветра. 5. Разработка программного комплекса на языке программирования VBA для оценки вероятности воспламенения дрейфующих облаков топливно-воздушной смеси с учетом размещения источников воспламенения и реализации различных направлений движения ветра. Для решения поставленных задач, были использованы следующие методы научного исследования: анализ, сравнение, абстрагирование, формализация, мысленный эксперимент и моделирование. Перечень использованных информационных технологий включал в себя: справочная правовая система (КонсультантПлюс), научная электронная библиотека (www.elibrary.ru), Политех электронная библиотека (elib.spbstu.ru), Microsoft Excel. В результате выполнения выпускной квалификационной работы предложен метод совершенствования методики оценки потенциального риска при авариях, связанных с образованием дрейфующих облаков топливно-воздушной смеси, в области учета вероятности реализация различных направления движения ветра. Также был разработан программный комплекс, предназначенный для моделирования полей потенциального риска. Результаты данной работы могут быть использованы для оценки уровня опасности объектов, на которых возможно образование дрейфующих облаков топливно-воздушной смеси.

The object of the study is a methodology for estimating the probability of ignition of a drifting fuel-air mixture cloud considering the placement of batch ignition sources. The subject of the study is to assess the impact of the implementation of various wind directions and the location of ignition sources in the territory. The purpose of the final qualification work is to improve the methodology for estimating the probability of ignition of a drifting cloud of a fuel-air mixture in the field of taking into account the probability of realization of different wind directions. The objectives that were addressed in the study were: 1. Analysis of major accidents associated with the formation and subsequent ignition of fuel-air mixture clouds. 2. Analysis of existing techniques for estimating the probability of ignition of drifting fuel-air mixture clouds considering the location of intermittent ignition sources. 3. Analysis of existing approaches to improving methods for estimating the probability of ignition of drifting clouds of a fuel-air mixture, taking into account the location of periodic ignition sources. 4. Improvement of the methodology for estimating the probability of ignition of drifting fuel-air mixture clouds taking into account the location of intermittent ignition sources in the area of wind direction consideration. 5. Development of a software package in the VBA programming language for estimating the probability of ignition of drifting fuel-air mixture clouds taking into account the location of ignition sources and the realization of different wind directions. To solve the set tasks, the following methods of scientific research were used: analysis, comparison, abstraction, formalization, mental experiment and modeling. The list of used information technologies included: reference legal system (Consultant Plus), scientific electronic library (www.elibrary.ru), Polytechnic electronic library (elib.spbstu.ru), Microsoft Excel. As a result of the final qualification work, a method for improving the methodology for assessing the potential risk in accidents associated with the formation of drifting clouds of fuel-air mixture, in terms of taking into account the probability of realizing different wind directions. Also, a software package was developed for modeling potential risk fields. The results of this work can be used to assess the hazard level of facilities where drifting clouds of fuel-air mixture may be formed.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU
Read Print Download
Internet Anonymous

Access count: 0 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics