Details

Title Investigation of Fault lines at 138 kV and 16 kV and Their Effects on Ferro-resonance in Power and Voltage Transformers (EMTP-RV PROGRAM): выпускная квалификационная работа магистра: направление 13.04.02 «Электроэнергетика и электротехника» ; образовательная программа 13.04.02_21 «Электроэнергетика (международная образовательная программа) / Electrical Engineering (International Educational Program)»
Creators Месфун Йикало Зерай
Scientific adviser Колычев Александр Валерьевич
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт энергетики
Imprint Санкт-Петербург, 2025
Collection Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция
Subjects Трансформаторы силовые ; Энергетические системы — Перенапряжения ; potential transformer ; power surge ; transmission substation ; ferro-resonance ; трансформатор потенциала ; скачки перенапряжения ; подстанция электропередачи ; феррорезонанс
UDC 621.314.222.6 ; 621.311.015.38
Document type Master graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Master
Speciality code (FGOS) 13.04.02
Speciality group (FGOS) 130000 - Электро- и теплоэнергетика
DOI 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-5242
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\39343
Record create date 9/26/2025

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

Ferro-resonance is a phenomenon that generates overvoltage’s and surge currents within power systems, potentially causing equipment multifunction and triggering cascading disturbances throughout the electrical network. This research investigates a ferro-resonance phenomena in power and voltage transformers by analysing fault line at 138 kV and 16 kV under conditions of line fault grounding and single-phase disconnection, it has conducted with varying length of the overhead lines. The experiment was carried out using the EMTP-RV simulation software, incorporating specified parameters and accounting for the non-linear magnetizing behaviours of power and voltage transformers connected to overhead lines with varying capacitance levels. The findings indicate that ferro-resonance becomes more pronounced when faults occur at greater distances, which consequently causes a substantial rise in current flow through the voltage transformers. The problem was mitigated by installing a damping resistor across the primary winding of the power transformer and shunt reactor.

Феррорезонанс — это явление, которое генерирует перенапряжения и импульсные токи в энергосистемах, что может привести к многофункциональности оборудования и вызвать каскадные нарушения во всей электрической сети. Это исследование изучает явления феррорезонанса в силовых и трансформаторах напряжения путем анализа линии повреждения на 138 кВ и 16 кВ в условиях заземления линии повреждения и однофазного отключения, которое проводилось с различной длиной воздушных линий. Эксперимент проводился с использованием программного обеспечения для моделирования EMTP-RV, включающего заданные параметры и учитывающего нелинейное намагничивающее поведение силовых и трансформаторов напряжения, подключенных к воздушным линиям с различными уровнями емкости. Результаты показывают, что феррорезонанс становится более выраженным, когда повреждения происходят на больших расстояниях, что, следовательно, вызывает существенное увеличение тока через трансформаторы напряжения. Проблема была смягчена путем установки демпфирующего резистора через первичную обмотку силового трансформатора и шунтирующего реактора.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print
Internet Authorized users SPbPU
Read Print
Internet Anonymous

Access count: 0 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics