Details

Title: The assessment of the results of a massive open online course using Data Mining methods // Информатика, телекоммуникации и управление. – 2020. – С. 65-78
Creators: Nesterov S. A.; Smolina E. M.
Imprint: 2020
Collection: Общая коллекция
Subjects: Вычислительная техника; Манипулирование данными; online course; pen online courses; data mining; mining methods; distance learning systems; evaluation of online course results; massive open online courses; онлайн-курсы; открытые онлайн-курсы; оценка результатов онлайн-курсов; интеллектуальный анализ данных; методы интеллектуального анализа; системы дистанционного обучения; массовые открытые онлайн-курсы
UDC: 004.62
LBC: 32.973-018.2
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: English
DOI: 10.18721/JCSTCS.13106
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\64210

Allowed Actions: Read Download (393 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

The paper presents the results of a grade reports analysis for five sessions of a massive open online course "Data Management" at openedu.ru. For our research, we used clustering and classification in the R programming environment. Clustering showed the presence of four groups of course participants with nearly similar course results. These clusters were similar for all five sessions of the course we analyzed. We also showed it is possible to predict whether a participant completes the course or drops out, based on the test results during the first half of the course. The course lecturers can use the results to plan measures for keeping the students in the course. Also, such a type of analysis helps to understand the reasons why the students drop out of the course. The lecturers can take them into account to modify the course structure and learning content. This new knowledge about the course participants can be used during the next course sessions. We expect that for other courses with a similar structure, the clustering results will be also similar. The approach to predict whether a student drops out or completes the course used in the paper is applicable for other courses as well.

Представлены результаты исследования отчетов об оценках пяти сессий дистанционного массового онлайн курса "Управление данными" на портале Открытого образования openedu.ru. В ходе исследования решались задачи кластеризации и классификации. Исследование проводилось с использованием языка программирования R. Кластеризация показала наличие четырех групп слушателей курса, сходных по результатам прохождения курса. Характеристики этих групп близки для всех рассмотренных сессий курса. Показано, что на основании результатов прохождения тестов в первой половине курса можно с высокой точностью предсказать, бросит ли слушатель изучение курса или будет учиться до его окончания. Полученные результаты можно использовать при планировании мероприятий с целью удержания слушателей на курсе. Подобный анализ помогает понять причины, по которым студенты бросают изучение курса, и учесть это при корректировке его структуры.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 237
Last 30 days: 14
Detailed usage statistics