Details

Title: Социо-культурный и межъязыковой анализ выражений ценностей (на материале сайтов транснациональных компаний): выпускная квалификационная работа магистра: направление 45.04.02 «Лингвистика» ; образовательная программа 45.04.02_02 «Теория обучения иностранным языкам и межкультурная коммуникация»
Creators: Бернер Павел Сергеевич
Scientific adviser: Чернявская Валерия Евгеньевна
Other creators: Андреева Антонина Андреевна
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint: Санкт-Петербург, 2021
Collection: Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects: лингвокультурология; лингвокультурологический анализ; ценность; дискурс; миссия компании; linguoculturology; linguoculturological analysis; value; discourse; company mission
LBC: 81.006.3
Document type: Master graduation qualification work
File type: PDF
Language: Russian
Level of education: Master
Speciality code (FGOS): 45.04.02
Speciality group (FGOS): 450000 - Языкознание и литературоведение
Links: Отзыв руководителя; Рецензия; Отчет о проверке на объем и корректность внешних заимствований
DOI: 10.18720/SPBPU/3/2021/vr/vr21-105
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: ru\spstu\vkr\10334

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Предмет исследования – языковые средства выражения ценностных смыслов и оценочности в английском и русском языках. Цель исследования заключается в реализации социокультурного и межъязыкового сопоставления средств выражения ценностной мотивации деятельности на материале русскоязычных и англоязычных сайтов транснациональных компаний Nestle, McDonald’s и Coca-Cola. Исследование проводилось с применением эмпирических и общенаучных методов теоретического исследования. Результатами исследования являются: 1) характеристика подходов к изучению понятия «ценность» в контексте различных научных отраслей; 2) описание дидактических аспектов изучения ценностей; 3) теоретическое обоснование необходимости исследования миссии на сайте транснациональной компании как типа текста; 4) осуществление анализа лингвистических средств, представляющих ценности, выраженные в миссиях транснациональных компаний. Результаты данного исследования могут быть внедрены в процессе разработки и в ходе преподавания курсов культурологии, лексикологии, лингвистического анализа, стилистики, а также в работе спецкурсов, спецсеминаров, посвященных вопросам лингвокультурологии, межкультурной коммуникации.

The subject of the study is linguistic means representing value-based denotations and evaluations in the English and Russian languages. The aim of the work is to implement a socio-cultural and cross-lingual comparison of the means expressing value motivation of activity based on material from Russian-language and English-language websites of Nestle, McDonald’s and Coca-Cola transnational companies. The work was conducted with general-scientific methods and empirical method of research. Research findings are: 1) strategy characteristics for the research of the concept of “value” in the context of various scientific branches; 2) determination of didactic principles and aspects related to the study of values; 3) theoretical justification of the need to study the mission on the website of a transnational company as a type of text; 4) introduction of linguacultural analysis of values represented in the missions of transnational companies. The results of this work can be applied to the process of development and in the course of teaching cultural studies, lexicology, linguistic analysis, stylistics, as well as in the sphere of special courses, seminars on cultural linguistics, intercultural communication.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU Read Print Download
-> Internet Anonymous

Usage statistics

stat Access count: 8
Last 30 days: 1
Detailed usage statistics